ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ
¨ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ
& ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ¨
Ηράκλειο 23/11/2013
Ζούμε σε μια εποχή που οι γνώσεις πολλαπλασιάζονται με γρήγορο ρυθμό και οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν καθημερινά το περιβάλλον και τη ζωή μας.
Παράλληλα οι δυνατότητες επικοινωνίας διευρύνονται και όπως έχει χαρακτηριστικά ειπωθεί, ζούμε πια σε ένα πλανητικό χωριό.
Το διαδίκτυο περιλαμβάνεται πλέον στην καθημερινότητά μας και επιτρέπει να συνομιλούν άνθρωποι από το ένα άκρο της Γής στο άλλο.
Αλλαγές που κάποτε απαιτούσαν 20 ή 30 χρόνια σήμερα γίνονται σε μόλις ένα ή δυο.
Αποτελεί συνεπώς φυσική ανάγκη η προσαρμογή μας στις νέες μεταβαλλόμενες συνθήκες, καθώς η ταχύτητα των εξελίξεων κάποια επαγγέλματα τα περιθωριοποιεί, ενώ δημιουργεί άλλα, άγνωστα μέχρι προ τινός.
Οι νέες αυτές συνθήκες επιβάλλουν εκ των πραγμάτων σε όλους τους εργαζόμενους να ανανεώνουν συνεχώς τις γνώσεις τους και να αποκτούν νέες δεξιότητες και εμπειρίες.
Και δεν είναι μόνο οι επιστήμονες που πρέπει να βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τις εξελίξεις, αλλά και οι απλοί εργαζόμενοι που είναι υποχρεωμένοι να χειρίζονται όλο και πιο πολύπλοκα εργαλεία της δουλειά τους.
Ακόμα και οι έμποροι σήμερα για να ανταποκρίνονται με επιτυχία στο σκληρό ανταγωνισμό πρέπει να είναι γνώστες των νέων τεχνικών προώθησης των εμπορευμάτων (Μάρκετινγκ) .
Συνεπώς τα νέα δεδομένα επιβάλλουν την ανάγκη συνεχούς κατάρτισης, γιατί κάθε εργαζόμενος στο χρόνο της επαγγελματικής του ζωής, είναι πολύ πιθανόν να κληθεί να αλλάξει εντελώς επάγγελμα ή να ανανεώσει και να διευρύνει τις γνώσεις του σε σχέση με αυτά, για να ανταποκριθεί στο συνεχώς εξελισσόμενο εργασιακό περιβάλλον.
Γι’ αυτό και η έννοια της ¨Δια Βίου Μάθησης ¨ αναπροσαρμόστηκε και ταυτίστηκε με την κατάρτιση, παρότι η έννοια αυτή σήμαινε αρχικά, την ¨ευρύτερη Παιδεία¨ που έδινε την δυνατότητα στο άτομο να καλύπτει δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο του.
Οι νέες αυτές ανάγκες επέβαλαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση την μεθοδευμένη δημιουργία Προγραμμάτων Κατάρτισης, που δίδουν στους εργαζόμενους, αλλά και στους ανέργους τη δυνατότητα να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, ενώ ταυτόχρονα τους παρέχουν ως κίνητρο και κάποια αμοιβή.
Οι γενικοί σχεδιασμοί αυτών των προγραμμάτων, είναι λογικό να γίνονται από την Κεντρική Διοίκηση. Όχι όμως και η εξειδίκευσή τους.
Γιατί η Τοπική Αυτοδιοίκηση ως η πλησιέστερη προς τους πολίτες αρχή, σε θέση να γνωρίζει καλύτερα τις Τοπικές ανάγκες. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να προσαρμόζει καλύτερα τα σχετικά προγράμματα και να διαχειρίζεται με οικονομικότερο τρόπο τους διαθέσιμους πόρους.
Και επειδή σήμερα είναι επιτακτική ανάγκη ο εξορθολογισμός των δαπανών και η εξοικονόμηση πόρων, αυτή η παράμετρος αποκτά τεράστια σημασία, καθώς με την ανάληψη των δράσεων αυτών από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, και το ελάχιστο κόστος μπορεί να μειώνεται και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα να υπάρχει.
Άλλωστε αυτό είναι και αυτονόητο, γιατί οι επαγγελματικές ανάγκες, οι οικονομικές δυνατότητες αλλά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής είναι διαφορετικά και επομένως και ο προγραμματισμός θα πρέπει να προσαρμόζεται αναλόγως.
Επίσης μια παράμετρος που δεν πρέπει να αγνοείται είναι η ηλικία. Θα πρέπει το προγράμματα στη σχεδίασή τους να λαμβάνουν υπ’ όψη και τους ηλικιακούς δείκτες για να είναι περισσότερο αποδοτικά.
Ο Σωκράτης έλεγε «Γηράσκω αει Διδασκόμενος», γιατί είχε συνειδητοποιήσει ότι η γνώση δεν ολοκληρώνεται ποτέ.
Πάντοτε υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στη μάθηση και πρέπει να τα επιδιώκουμε, γιατί μόνο έτσι ο άνθρωπος ολοκληρώνει την προσωπικότητα του και γίνεται δημιουργικός και χρήσιμος στον εαυτό του και στην κοινωνία.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει ότι μπορεί να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες που αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τους διαθέσιμους πόρους, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν στους Δημότες ευκαιρίες για δημιουργική απασχόληση.
Η συζήτηση που οργανώνει ο Δήμος Μαλεβυζίου κινείται στη κατεύθυνση αυτή και δεν είναι μόνο επίκαιρη, αλλά και χρήσιμη για όλους.
Αρκεί να αναλογιστούμε ότι στις ΗΠΑ σήμερα, ένας εργαζόμενος στη διάρκεια του ενεργού εργατικού βίου του αλλάζει αντικείμενο εργασίας 7-8 φορές, και στην Ευρώπη 2-3.
Σε μας η αλλαγή εργασίας ήταν, μέχρι πρότινος τουλάχιστον, ανήκουστη. Οφείλουμε όμως, να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Και η ¨Δια Βίου Μάθηση¨, σ’ αυτό ακριβώς στοχεύει.
Με την έννοια αυτή είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην προσαρμογή σ’ αυτές τις νέες συνθήκες.
Εύχομαι κάθε επιτυχία στην προσπάθειά του Δήμου και είμαι βέβαιος ότι θα προκύψουν χρήσιμα συμπεράσματα από αυτήν, ώστε να τα αξιοποιήσουμε, για το καλό των δημοτών και των κοινωνιών μας.