Τις διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου έθεσε με τρόπο σαφή και τεκμηριωμένο ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, κατά την τοποθέτησή του στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής «Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου», παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανου Γκίκα.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός επεσήμανε την σπουδαιότητα του λιμανιού του Ηρακλείου για την πόλη, τονίζοντας ότι αποτελεί οργανικό κομμάτι και αναπόσπαστο μέρος της, με τις λειτουργίες του να έχουν άμεσο αντίκτυπο οικονομικό και περιβαλλοντικό, καθώς και αντίκτυπο στην καθημερινότητα και εντέλει στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων. Αναφέροντας ότι «Είναι αυτονόητο λοιπόν ότι θα πρέπει η στρατηγική και οι δράσεις του Οργανισμού του Λιμένα να εναρμονίζονται με τη στρατηγική και τις πολιτικές του Δήμου» ο Δήμαρχος Ηρακλείου αναφέρθηκε στην ειδική δικαιοδοσία που δίδεται στον παραχωρησιούχο, μεταξύ άλλων, στην χωροταξία και στον προσδιορισμό των χρήσεων γης και των όρων δόμησης για σκοπούς που δεν περιορίζονται στη λιμενική δραστηριότητα αλλά, ενδεικτικά, «για την αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας για σκοπούς μη συνδεόμενους με την λιμενική δραστηριότητα, για βιομηχανική ή εμπορική αξιοποίηση για δραστηριότητες πολιτισμού ή γενικού τουρισμού».
«Το δεκαετές Master Plan του παραχωρησιούχου, ο οποίος προσδιορίζεται στο σχέδιο νόμου ως «εμπορική εταιρεία του ιδιωτικού τομέα», θα υποβληθεί μετά από εννέα μήνες και σήμερα παραμένει άγνωστο. Με βάση το νόμο που κυρώνει τη σύμβαση παραχώρησης, ο Δήμος Ηρακλείου δεν συμμετέχει στον σχεδιασμό, δεν συμμετέχει στις αποφάσεις, δεν μπορεί να ασκεί έλεγχο σε κανένα θέμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αποφάσεις του Ο.Λ.Η. χωρίς προηγούμενη σύμπραξη με τον Δήμο Ηρακλείου, μπορεί να διαταράξουν την καθημερινότητα της πόλης. Για παράδειγμα, αλλαγές στις κυκλοφοριακές συνδέσεις του λιμανιού, ή η καθιέρωση νέων χρήσεων, π.χ. εμπορικών, τουριστικών, βιομηχανικών, που μπορεί να αποφασιστούν μονομερώς από τον Ο.Λ.Η., δημιουργούν την ανάγκη αλλαγής των κυκλοφοριακών μελετών και πραγματοποίησης κοστοβόρων παρεμβάσεων τις οποίες δεν μπορεί να επωμίζεται ο Δήμος μονομερώς, αλλά και δυνητικές ανισορροπίες στην οικονομική ζωή της πόλης» ανέφερε ο Δήμαρχος Ηρακλείου.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε εμφατικά ότι στόχος του Δήμου Ηρακλείου, είναι η εδραίωση μιας παραγωγικής συνεργασίας με τον Ο.Λ.Η., στην οποία ο Δήμος Ηρακλείου «Πρέπει και οφείλει να είναι συμμέτοχος. Για τους λόγους αυτούς διεκδικούμε:
1. Την εκπροσώπηση του Δήμου Ηρακλείου με την συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου Ηρακλείου στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου όπως ισχύει π.χ. στον Ο.Λ. Πειραιά. Στο πλαίσιο της ισονομίας, πρέπει να ισχύσει το ίδιο και στο Ο.Λ.Η.
2. Την συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου Ηρακλείου στο υπό σύσταση Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου. Το ίδιο θεωρούμε ότι πρέπει να ισχύσει και για τους άλλους εμπλεκόμενους Δήμους.
3. Την θέσπιση της παροχής Έκτακτου Αντισταθμιστικού Τέλους του 3,5% από τα ενοποιημένα ετήσια έσοδα του Ο.Λ.Η. προς το Ελληνικό Δημόσιο, κατά προσδιορισμένο ποσοστό προς τον Δήμο Ηρακλείου, όπως ορίζει ο Νόμος 4597, Άρθρο 5, παρ. 2-3, και όπως ισχύει στην αντίστοιχη περίπτωση της Ηγουμενίτσας (85%). (Ακούσαμε χθες από τον κ. Υφυπουργό ότι εκ παραδρομής δεν έχει συμπεριληφθεί στο σχέδιο νόμου).
4. Την παραχώρηση κατά χρήση στο Δήμο Ηρακλείου των ακινήτων που βρίσκονται εκτός του συνεκτικού κομματιού του λιμένα και τα οποία περιέρχονται στο υπό σύσταση Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου: Των κτηρίων του Θεατρικού σταθμού , του πρώην ΚΤΕΛ και του Λιμενικού Περιπτέρου. Ο Θεατρικός Σταθμός (ο οποίος από το έτος 1986 διαμορφώθηκε, συντηρείται και λειτουργεί με δαπάνες του Δήμου Ηρακλείου), το πρώην ΚΤΕΛ και το Λιμενικό Περίπτερο, στις Νέες Εξωμετρικές Ζώνες Β, Γ, και Δ, αντίστοιχα, αποτελούν σημαντικά σημεία για τη δημόσια ζωή της πόλης.
5. Την άμεση έκδοση της Κ.Υ.Α. [του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής] για την μεταβίβαση προς τον Δήμο Ηρακλείου των τμημάτων της παλαιάς χερσαίας ζώνης, που απελευθερώθηκαν με την ισχύ της νέας, ώστε να επιλυθούν ζητήματα καθημερινότητας αλλά και να καταστεί εφικτή η εκτεταμένη τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης. Τέλος,
6. Ο Δήμος Ηρακλείου συνηγορεί στη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων συνόλου του προσωπικού που εργάζεται και θα εργαστεί στο λιμάνι.».
Καταλήγοντας ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, ανέφερε: «Η πόλη καταλήγει στο λιμάνι και το περιλαμβάνει. Δεν είναι νοητό ότι το λιμάνι μπορεί να αποξενωθεί κατά κανένα τρόπο από την πόλη. Τα παραπάνω δίκαια, ρεαλιστικά και εύκολα εφαρμόσιμα αιτήματα, εκφράζουν το σύνολο της τοπικής κοινωνίας. Γι’ αυτό και σας καλώ να τα αποδεχθείτε, λαμβάνοντας υπόψη την Τοπική Αυτοδιοίκηση, λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις του τέταρτου μεγαλύτερου Δήμου της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη τους ανθρώπους του Δήμου Ηρακλείου.».