ΤΟΠΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ 5/09
ΑΠΟΦΑΣΗ 26/ 09
Περίληψη : Απόφαση Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΕΔΚ Ν. Ηρακλείου Για το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου.
Ύστερα από έγγραφη Πρόσκληση του Προέδρου της Τ.Ε.Δ.Κ. Ν. Ηρακλείου Γιάννη Κουράκη Δημάρχου Ηρακλείου με αριθμό 109/09 , συνήλθαν τα μέλη του Δ.Σ. της ΤΕΔΚ σήμερα Πέμπτη 9 / 4 / 2009 και ώρα 14.οο μ.μ. στην αίθουσα των γραφείων της ,στην Λ.Δημοκρατίας 21 στο Ηράκλειο για συζήτηση των θεμάτων της Ημερήσιας Διάταξης .
Παρόντες στη σημερινή συνεδρίαση ήταν οι κ.κ.
1. Γιανόπουλος Χαράλαμπος Δήμαρχος Δήμου Αρκαλοχωρίου
2. Ζαχαριουδάκης Ιωάννης Δήμαρχος Δήμου Ζαρού
3. Θεοδωράκης Γεώργιος Δημ. Σύμβουλος Δήμου Τυμπακίου
4. Καραντινός Γεώργιος Δήμ. Σύμβουλος Δήμου Ηρακλείου
5. Λαδωμένος Εμμανουήλ Δήμαρχος Δήμου Θραψανού
6. Λυδατάκη Καλλιόπη Δήμ. Σύμβουλος Δήμου Ν.Καζαντζάκη
7. Μαρκογιαννάκης Γεώργιος Δήμαρχος Δήμου Γαζίου
8. Μπολάκης Αριστείδης Δήμαρχος Δήμου Παλιανής
9. Οικονομάκης Φανούρης Δήμαρχος Δήμου Ρούβα
10. Παπαδάκης Τίτος Δημ. Σύμβουλος Δήμου Γαζίου
11. Στειακάκης Γεώργιος Δημ. Σύμβουλος Δήμου Γοργολαίν
12. Χονδράκης Νικόλαος Δημ. Σύμβουλος Δήμου Ηρακλείου
13. Βασιλάκης Εμμανουήλ Δημ. Σύμβουλος Δήμου Χερσονήσου
ΠΡΟΕΔΡΟΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ : ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΙΣΑΜΑΚΗΣ
Απόντες ηταν οι κ. κ.
1. Αρμουτάκης Γεώργιος Δήμαρχος Δήμου Μοιρών
2. Χατζάκης Γιάννης Δήμαρχος Δήμου Κόφινα
Απαρτία υπήρχε και η συνεδρίαση άρχισε .
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΤΕΔΚ Ν. Ηρακλείου στη συνεδρίασή του την Πέμτπη 09-04-2009 με βάση την Εισήγηση της Επιτροπής Διαβούλευσης του για παρατηρήσεις και πρωτοβουλίες της ΤΕΔΚ Ν. Ηρακλείου για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στην περιοχή Καστελίου Ηρακλείου και μετά από διεξοδική συζήτηση
ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΟΜΟΦΩΝΑ
Ι. Να εκφράσει τη βούληση του υπέρ της δημιουργίας αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού έργου στη Κρήτη.
ΙΙ.1. Να συντονίσει το διάλογο σε τοπικό επίπεδο, μεταξύ των Δήμων Καστελίου, Αρκαλοχωρίου και Θραψανού και παραπέρα σε επίπεδο «κοινού» - πολιτών, σύμφωνα με το πλαίσιο της Οδηγίας 2003/35/Ε.Κ., το ήδη διατυπωμένο μήνυμα των τοπικών φορέων, ότι : «το έργο θα γίνει με εμάς» και το όλο σύστημα διαβούλευσης μέσω θεσμοθετημένης Επιτροπής κατά την πρόταση που διαμορφώνει ήδη η ΤΕΔΚ.
2. Να ζητήσει να προβλεφθεί ευθέως η με οργανωμένο τρόπο μετεγκατάσταση των οικισμών που θίγονται βαθύτατα και η θωράκιση των υπόλοιπων.
3. Να ζητήσει τη μελλοντική κατάργηση του πολεμικού αεροδρομίου και την
εφεξής χρήση του ως πολιτικού.
ΙΙΙ. Να διαβιβάσει σε κάθε αρμόδιο τις παρατηρήσεις του, για τις διαδικασίες και τις διαπιστωθείσες ελλείψεις στην προταθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, του έργου «νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου», έχοντας ως δεδομένο ότι συμφωνεί με τις παρατηρήσεις επί της Μ.Π.Ε που έχουν ήδη διατυπωθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες και επιστημονικούς φορείς του νομού Ηρακλείου.
Συνοπτικά οι επί της Μ.Π.Ε παρατηρήσεις μας αναφέρονται :
Τα ανωτέρω αναφέρονται με δεδομένη μεν τη συμφωνία ότι το έργο του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου πρέπει να γίνει, αλλά με πλήρη σεβασμό της τοπικής κοινωνίας και του περιβάλλοντος και διασφάλιση (θεσμοθέτηση) της συμμετοχής των τοπικών φορέων (ΟΤΑ) σε κάθε φάση σχεδιασμού, κατασκευής και λειτουργίας του, συμπεριλαμβανομένης και της προς όφελος της περιοχής καταβολής αντισταθμιστικών τελών (τελών περιβάλλοντος) και συστήματος αναπτυξιακής - περιβαλλοντικής αξιοποίησης και πολιτικής προστασίας.
Επίσης, στο τέλος της σελίδας 367 και συγκεκριμένα στα «Συμπεράσματα», η ΜΠΕ καταλήγει στη «διαπίστωση» ότι: «Από τα προαναφερόμενα προκύπτει ότι επιπτώσεις στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον της περιοχής μελέτης κατά την λειτουργία του υπό μελέτη αεροδρομίου, θα είναι μη σημαντικές .....».
§ Διευκρινίζουμε μάλιστα και αναφέρεται στη σελίδα 337 της ΜΠΕ, ότι μια επίπτωση (επί μιας περιβαλλοντικής παραμέτρου) αξιολογείται ως μη σημαντική, εάν η επίπτωση αυτή προξενεί μη μετρήσιμες και τοπικά περιορισμένες διαφοροποιήσεις στην φυσική κατάσταση ή/και την περιβαλλοντική αξία ή/και την παραγωγική δυνατότητα ή/και τη χρήση του περιβαλλοντικού μέσου.
Είναι επίσης σημαντικό ότι, στην ΜΠΕ αναφέρονται ρύποι σαν σύνολο στο όλο και όχι στο συγκεκριμένο μέρος επιφάνειας. Έτσι, για παράδειγμα, εμφανίζονται στη ΜΠΕ αντιφατικά στοιχεία, όπως:
Αν πάρουμε παράδειγμα το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, είναι προφανές (και πλέον διαπιστωμένο και αδιαμφισβήτητο) ότι σημειώνεται επιβάρυνση της ατμόσφαιρας όλων των υπολοίπων κατοικημένων γειτνιαζουσών περιοχών των Μεσογείων.
Αυτό άλλωστε προκύπτει και από τα στοιχεία του Δικτύου Παρακολούθησης της Ποιότητας του Αέρα του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, στις 17.11.2007.
Έτσι, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία:
Το Κορωπί κατέχει τα πρωτεία της ρύπανσης από αιωρούμενα σωματίδια ΡΜ10, με μέσες συγκεντρώσεις της τάξεως των 64,7 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα! Αμέσως μετά το Κορωπί στην Ανατολική Αττική έρχονται τα Σπάτα με 47,6 μgr/m3 αιωρούμενων σωματιδίων, το Μαρκόπουλο (40,6) και τα Γλυκά Νερά (39,3). Χαρακτηριστικό είναι ότι η Λυκόβρυση, η πλέον επιβαρημένη περιοχή στο Λεκανοπέδιο, είχε μέσες συγκεντρώσεις ΡΜ10 για το 2006, ύψους 59 μgr/m3.
Δηλαδή έχουμε τιμές ρύπων και μάλιστα μεγαλύτερες στο Κορωπί από ότι στα Σπάτα, αν και τα Σπάτα είναι σαφώς πλησιέστερα στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», κι αυτό ως υπαρκτή εμπειρία πρέπει να προβληματίσει ως προς τις πραγματικές τιμές (επίπεδο επιπτώσεων σε ρύπους), που θα έχουμε στις γειτνιάζουσες πόλεις του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου (Δήμους Καστελίου, Αρκαλοχωρίου, Θραψανού).
Προξενεί εντύπωση η αναφορά στην ΜΠΕ, περί μολυσμένων γεωργικών εδαφών με φυτοφάρμακα και λιπάσματα (γεωργική ρύπανση), διατύπωση που για να ληφθεί υπόψη θα πρέπει εγκύρως να αποδειχθεί από πιστοποιημένα και μόνο εργαστήρια. Διαφορετικά η εν λόγω αναφορά θεωρείται αστήρικτη και ενδεχομένως θεωρηθεί και υποβολιμαία, με ενδεχόμενο σκοπό της αποφυγή των υπευθύνων (εν προκειμένω του φορέα διοίκησης του αεροδρομίου) να αναλάβουν δικές τους ευθύνες μείωσης των ρύπων για προστασία των εδαφών που στην πραγματικότητα είναι αμόλυντα εφόσον καμία έως σήμερα φερέγγυα μέθοδος δεν έχει αποδείξει το αντίθετο.
Τα ανωτέρω επισημαίνονται με βάση την αναφορά στη σελίδα 122 της ΜΠΕ, όπου αναγράφεται: «Το πρόβλημα της γεωργικής ρύπανσης στην περιφέρεια προφανώς εντοπίζεται στις πεδινές περιοχές και ειδικότερα εκεί όπου υπάρχουν καλλιεργήσιμες εκτάσεις».
Όλα τα ανωτέρω η ΤΕΔΚ Ν. Ηρακλείου και οι εμπλεκόμενοι ΟΤΑ (Δήμοι Καστελίου, Αρκαλοχωρίου και Θραψανού), επιβάλλεται να αναδείξουν, προλαμβάνοντας έτσι αρνητικά φαινόμενα, εκ των υστέρων αντιπαραθέσεις, επιπτώσεις και προβλήματα, όπως αυτά που έχουν σήμερα εντοπισθεί σε άλλα αεροδρόμια και τα οποία σε μεγάλο βαθμό μπορούσαν να είχαν αποτραπεί. Τονίζουμε ότι όλες οι παρατηρήσεις μας δεν έχουν σκοπό τη παρεμπόδιση είτε κωλυσιεργία, αλλά αφορούν και αποσκοπούν στην αρτιότερη και κοινωνικά ωφελιμότερη κατασκευή του έργου.
Για παράδειγμα όλοι οι αρμόδιοι (όλες οι διαβουλευόμενες σήμερα πλευρές στην υπόθεση του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης), θα μπορούσαν να ωφεληθούν, μελετώντας τα καταγεγραμμένα προβλήματα και τα αίτια που τα δημιούργησαν σε άλλα αεροδρόμια, μέσα από συγκεκριμένα υπαρκτά ντοκουμέντα, όπως:
ΙV. Το Δ.Σ ΤΕΔΚ Ν. Ηρακλείου ομόφωνα αποφάσισε να ζητήσει άμεση συνάντηση αντιπροσωπείας του με τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά, για να συζητηθούν συνολικά τα θέματα που αφορούν στο μεγάλο έργο του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου .
Αυτά συζητήθηκαν και Αποφασίστηκαν
0 ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΑ ΜΕΛΗ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ ΣΙΣΣΑΜΑΚΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ Ακολ.Υπογραφές