ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ηράκλειο 29-8-2012
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΥΡΑΚΗ
ΓΙΑ ΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Tη δημιουργία ενός σύγχρονου, δίκαιου και αποτελεσματικού Φορολογικού Συστήματος που θα αμβλύνει τις ανισότητες μεταξύ των πολιτών και θα πατάξει την φοροδιαφυγή ζητά με παρέμβασή του ο Αντιπρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε –Δήμαρχος Ηρακλείου κ. Γιάννης Κουράκης .
Ο κ. Κουράκης σε επιστολή που απέστειλε στους Βουλευτές ,τους Δημάρχους της Κρήτης τα Επιμελητήρια , το Εργατικό κέντρο , τη Κ.Ε.Δ.Ε και άλλους φορείς αναπτύσσει τις αρχές και τις θέσεις του για τις αλλαγές στη φορολογία τονίζοντας ότι η έλλειψη φορολογικής Δικαιοσύνης και η αναπόφευκτη φοροδιαφυγή που την συνοδεύει επιβαρύνει μόνο μισθωτούς και συνταξιούχους και στερεί από το κράτος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση πολύτιμους πόρους που θα μπορούσαν να διαθέσουν στην κοινωνία, αλλά και στην εξυγίανση και ανάπτυξη της Οικονομίας
Όπως επισημαίνει ο Δήμαρχος οι Αρχές που πρέπει να διέπουν το νέο φορολογικό νομοσχέδιο είναι η Δικαιοσύνη να είναι απλό εφαρμόσιμο, αναπτυξιακό , μακράς πνοής και να αξιοποιεί την τεχνολογία .
ΟΛΗ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
¨Αρχές και θέσεις του Αντιπροέδρου της Κ.Ε.Δ.Ε-
Δημάρχου Ηρακλείου Γιάννη Κουράκη
για ένα νέο Φορολογικό Σύστημα¨
Στις σημερινές κρίσιμες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που βιώνει η χώρα μας, αποκτά ιδιαίτερη σπουδαιότητα η συζήτηση για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, δίκαιου και αποτελεσματικού Φορολογικού Συστήματος.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ο πλησιέστερος θεσμός προς τον πολίτη, οφείλει να διατυπώσει και να υποστηρίξει θέσεις αλλά και αρχές που πρέπει να το διέπουν.
Η Φορολογική Δικαιοσύνη αποτελεί θεμελιώδες συστατικό μιας Δημοκρατικής και ευνομούμενης πολιτείας. Δεν είναι άλλωστε καθόλου τυχαίο ότι εκεί που δεν υπάρχει εμφανίζονται στρεβλώσεις στους θεσμούς και στη Δημόσια Διοίκηση και αρνητικοί δείκτες σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας.
Η έλλειψη φορολογικής δικαιοσύνης και η αναπόφευκτη φοροδιαφυγή που την συνοδεύει, δεν επιβαρύνει μόνο συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών, αλλά διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες και αποστερεί από το Κράτος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση πολύτιμους πόρους, που θα μπορούσαν να διαθέσουν στην κοινωνία, αλλά και στην εξυγίανση και ανάπτυξη της Οικονομίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκτιμήσεις επίσημων Οργανισμών προσδιορίζουν το ύψος της φοροδιαφυγής στο 5-6% του ΑΕΠ, που αντιστοιχεί σε 12-13 δις. ευρώ. Τις βαρύτατες συνέπειες αυτής της κατάστασης τις υφίστανται κύρια οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι.
Άποψή μας είναι ότι ένα Φορολογικό Νομοσχέδιο πρέπει να διέπεται από μία νέα φιλοσοφία σε σχέση με τη φορολόγηση, με άμεση σύνδεση με τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών και το δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής, προκειμένου να τύχει ευρύτερης συναίνεσης και αποδοχής.
Ειδικότερα οι ΑΡΧΕΣ που πρέπει κατά την άποψή μας να το διέπουν, είναι :
Να είναι Δίκαιο: Με την έννοια ότι μέτρο συνεισφοράς του κάθε πολίτη είναι η οικονομική του δυνατότητα.
Να είναι απλό: που σημαίνει να έχει απλές και ξεκάθαρες διατάξεις κατανοητές από τον μέσο πολίτη.
Να είναι εφαρμόσιμο: Να στηρίζεται σε εφαρμόσιμες διατάξεις και δοκιμασμένες πρακτικές, που θα ελαχιστοποιούν τις «εξαιρέσεις» από τους γενικούς κανόνες και θα αποκλείουν τη δυνατότητα των προσωπικών «παρεμβάσεων».
Να είναι αναπτυξιακό: Να προβλέπει τη μείωση φόρων σε επιλεγμένες κατηγορίες δραστηριοτήτων, όπου παρουσιάζεται έντονο αναπτυξιακό έλλειμμα, δημιουργώντας προϋποθέσεις ενίσχυσης της απασχόλησης και της ανάπτυξης.
Να είναι μακράς πνοής : Μόνο έτσι μπορεί να δημιουργηθεί το πλαίσιο για ανάπτυξη, επενδύσεις και ανταγωνιστική λειτουργία της οικονομίας.
Να αξιοποιεί την τεχνολογία: Στα σημερινά δεδομένα η «τεχνολογία» είναι το πιο σπουδαίο εργαλείο στη προσπάθεια διεύρυνσης της φορολογητέας ύλης και καθολικής εφαρμογής του ελέγχου, που σήμερα αποτελούν την «Αχίλλειο πτέρνα» του φορολογικού συστήματος, λόγω της μερικής ή γενικότερης αδυναμίας διασταύρωσης στοιχείων.
Είναι τεράστιας σημασίας θέμα που λειτουργεί σε βάρος των εργαζομένων, των μισθωτών, των συνταξιούχων, αλλά και της υγείας, της παιδείας και του κοινωνικού έργου, ενώ ευνοεί τους ανειλικρινείς και τους φοροφυγάδες. Είναι απαραίτητη η άμεση ηλεκτρονική σύνδεση των ΔΟΥ με Τράπεζες, Δημόσιες Υπηρεσίες και Φορείς για αυτόματη διασταύρωση στοιχείων.
Αν για παράδειγμα, αποδιδόταν κανονικά ο ΦΠΑ για όλες τις οικονομικές δράσεις, θα μπορούσε αυτός να μειωθεί σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από τα σημερινά, τουλάχιστον στα βασικά προϊόντα και υπηρεσίες που επηρεάζουν τις μεγάλες κατηγορίες του πληθυσμού.
Πιστεύουμε ότι το Νομοθέτημα που θα ρυθμίζει τα θέματα φορολογίας, δεν έχει να κάνει μόνο με την οικονομία, αλλά σχετίζεται ευθέως και με την πολιτική. Καθώς μέσα από την οικονομική πραγματικότητα, μπορεί να επαναβεβαιώσει την υπεροχή της πολιτικής απέναντι στην οικονομία με την αποκατάσταση της φορολογικής Δικαιοσύνης, που αποτελεί την αναγκαία και ικανή συνθήκη για την ευρύτερη αποδοχή και αποτελεσματικότητα του.
Σ’ αυτή την προσπάθεια η Κ.Ε.Δ.Ε πρέπει να έχει ενεργό ρόλο, καθώς ο φορολογικός εξορθολογισμός θα λειτουργήσει θετικά και για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με ωφελούμενο τελικά τον απλό πολίτη.