Ηράκλειο 24-11-2018
Παρέμβαση Ηλία Λυγερού και Ενεργών Πολιτών στη συζήτηση του προϋπολογισμού του Δήμου για το 2019
Την ασυνέπεια λόγων και έργων της παρούσας δημοτικής αρχής ξεδιπλώνει σε όλο της το μεγαλείο η μελέτη των στοιχείων του νέου προϋπολογισμού για το 2019 και η σύγκριση τους με όσα σχεδιάστηκαν και εντέλει υλοποιήθηκαν από τους προϋπολογισμούς παρελθόντων ετών.
Αν στόχος και όραμα της δημοτικής αρχής ήταν να κάνει, τα χρόνια που προηγήθηκαν, τραπεζικό «κομπόδεμα» τότε τα έχει καταφέρει άριστα, αν όμως είχε στόχο να παράξει έργο προς όφελος των δημοτών τότε έχει αποτύχει παταγωδώς.
Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ενεργοί Πολίτες», Ηλίας Λυγερός στην παρέμβαση του επί της συζήτησης του δημοτικού προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2019.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο:
Ο πέμπτος και τελευταίος προϋπολογισμός που συνέταξε και θα υλοποιήσει η παρούσα Δημοτική Αρχή είναι γεγονός και μας δίνει, μαζί με όσους προηγήθηκαν, μια ακριβή εικόνα γύρω από τη συνέπεια λόγων και έργων της αλλά και για το στίγμα της στην πόλη
Ανατρέχοντας στις εξαγγελίες που συνόδευσαν ,τους προηγούμενους προϋπολογισμούς, και ιδιαίτερα τον τελευταίο του 2018, μπορούμε να μιλήσουμε πια με πραγματικά στοιχεία για όσα έγιναν ή μάλλον όσα δεν έγιναν.
Τα λόγια ….
Ο Αντιδήμαρχος οικονομικών στην παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2018 ( απόφαση 877/2017) έλεγε: « Ο Προϋπολογισμός συντάχθηκε έτσι ώστε να είναι υλοποιήσιμος, ... Αποτελεί ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο που στοχεύει στην εκτέλεση μεγάλου μέρους του Προγράμματος της τωρινής Δημοτικής Αρχής ..»
Και τα έργα …
Πραγματοποίηση δαπανών 73,4 εκ. από τα προβλεπόμενα 226,7 εκ, δηλαδή 32,4% ( η εκτίμηση μας είναι ότι θα είναι μικρότερες οι δαπάνες )
Πραγματοποίηση εσόδων 119,18 εκ. από τα προβλεπόμενα 226,7 εκ, δηλαδή 52,8%
Διαφορά εσόδων και δαπανών 20%.
Οι πραγματικές δαπάνες, μέχρι 12-11-2018, είναι 56,6 εκ. δηλαδή κατά πολύ μικρότερες της πρόβλεψης.
Το ποσοστό αυτό μάλιστα πρέπει να είναι το μικρότερο των τελευταίων χρόνων, ακόμα και των ετών εκείνων που προβάλατε δικαιολογίες νομοθετικές και τα capital controls.
Αυτά λοιπόν είναι τα μεγαλεπήβολο σχέδιο και τα όνειρα σας ; ( 2017, 33% - 2016, 39,62% - 2015, 39,2% )
Αξίζει, όμως να δούμε την σύνθεση των δαπανών του έτους που κλείνει για να αντιληφθούμε την πραγματικότητα.
Σύνολο δαπανών 2018: 73,4 εκ. ευρώ από τα οποία
49,2 εκ. ή 67,3% σε ανελαστικές δαπάνες ( μισθοί, ασφαλιστικά ταμεία, φόροι κλπ )
11,14 εκ. ή 15,1% για επενδύσεις ( έργα, προμήθειες, μελέτες, αγορές κλπ)
13,05 εκ. ή 17,7 % για πληρωμές ΠΟΕ
Ας ρίξομε μία ματιά και στην κατηγορία των επενδύσεων:
Έργα: πρόβλεψη υλοποίησης 5,6 εκ. από τα 22,09 εκ. που προβλέπονταν ( 25% ). Αξίζει ν’ αναφέρουμε πως οι πραγματικές μέχρι 12-11-2018 δαπάνες που έχουν γίνει είναι μόλις 1,7 εκ. Τώρα πως θα φθάσουν τα 5,6 εκ μένει να το δούμε.
Μελέτες: 3,4 εκ.
Αγορές: 2,08 εκ.
Ας κάνομε μία σύγκριση όμως με μία άλλη κατηγορία , για να αναδειχθούν επιλογές και πολιτικές.
Καταθέσεις σε τράπεζες: 2015, 30,1 εκ. 2016, 40,39 εκ. 2017, 44,29 εκ. 2018 ( 30/9) 53,5 εκ.
Πως γίνεται λοιπόν το 2018 ( μέχρι 30/9 ) να έχετε αυξήσει τις καταθέσεις περίπου 10 εκ. και να έχετε εκτελέσει έργο μόλις 1,4 εκ. ευρώ ;
Αυτό είναι το μεγαλεπήβολο σχέδιο σας ;
Ανταποδοτικά:
Τα δύο τελευταία χρόνια ο Δήμος έχει αποδοθεί σε μία μεγάλη διαφήμιση μειώσεων των ανταποδοτικών τελών.
Τι δεν λέει όμως;
Με βάση τα δύο παραπάνω η πιο απλή ερώτηση είναι γιατί προχωρήσατε σε αύξηση των δημοτικών τελών για δύο ολόκληρα χρόνια αφού χρήματα-περίσσευμα από τα ανταποδοτικά υπήρχε ;
Πότε λέγατε αλήθεια; τότε που αναφέρατε «…. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι υπάρχει έλλειμμα ανάμεσα στις δαπάνες που προβλέπονται για το 2016 και των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους αυτού από ανταποδοτικά τέλη. ..» ( απόφαση 861/2015 ) ή σήμερα; που λέτε ότι «…το τμήμα ταμείου μας ενημέρωσε με το αριθμ. Πρωτ. 73621/2018 έγγραφο του ότι στο χρηματικό υπόλοιπο έχει συγκεντρωθεί κατά την διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας ποσό ύψους 4.374.041,12 Ε από ανταποδοτικά έσοδα το οποίο μπορεί να διατεθεί μόνο για υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα. » ( απόφαση 957/2018).
Πως γίνεται τώρα, αλλά και το 2016 να έχετε έλλειμμα και το 2019 να έχετε 10ετες πλεόνασμα 4,38 εκ ;
Είναι φανερό πως κάποιο από τα δύο είναι ψέμα.
Είχαμε και έχουμε πολλές φορές πει ότι καμιά χρονιά δεν χρειαζόταν αύξηση στα δημοτικά τέλη , προτείνοντας μάλιστα τρόπους διαχείρισης και προγραμματισμού.
Παρ όλα αυτά εσείς επιβάλλατε αυξήσεις στα δημοτικά τέλη για δύο χρόνια , ένα χρόνο γυρίσατε πίσω στα ισχύοντα τέλη και φέτος προτείνετε μειώσεις.
Είναι άραγε αληθινό η προεκλογικό μέτρο;
Έχετε καταφέρει να «πλάθετε» τους αριθμούς με τέτοιο τρόπο που προκαλούν δέος.
Οι υπηρεσίες των ανταποδοτικών, με σχετικά νέο εξοπλισμό, με αριθμητικά περίπου ίδιο προσωπικό παρουσιάζουν έξοδα το 2017 13,54 εκ , το 2018 13,5 εκ και εσείς προβλέπεται για το 2019 δαπάνες 19,3 εκατ. Από πού άραγε προκύπτει αυτή η υπερβολική αύξηση των 5,8 εκ. ( 46,6%); Πρόγραμμα έργων και προϋπολογισμός δεν δικαιολογούν τέτοια δαπάνη . Μήπως μπορούμε να έχομε μια τεκμηριωμένη απάντηση και σε αυτό το ερώτημα ;
Ζητούμενο η κοινωνική πολιτική και το ενδιαφέρον για την πόλη και του δημότες
Ο Δήμος στην πραγματικότητα δαπανά πολύ μικρά χρηματικά ποσά, από ίδιους πόρους για την κοινωνική πολιτική. Στην ουσία υλοποιεί όλες τις κεντρικά χρηματοδοτούμενες δράσεις, όπως είναι η χορήγηση των επιδομάτων, τα προγράμματα καταπολέμησης της φτώχειας, το βοήθεια στο σπίτι, κοινωνικό φαρμακείο, Ρομά κλπ.
Το πρόβλημα βρίσκεται στις επιλογές και στην πολιτική στόχευση.
Τα στοιχεία από την εκτέλεση των προϋπολογισμών τα τελευταία χρόνια αποδεικνύουν ότι το πρόβλημα είναι η βασική πολιτική επιλογή και η έλλειψη οράματος.
Για ποιόν και στο όνομα ποιού σχεδιάζεται και υλοποιείται η δημοτική πολιτική; Για τον Δημότη και τις ανάγκες του ή για συγκεκριμένα συμφέροντα, επιχειρηματικά και πολιτικά; Γιατί οι πράξεις σας μαρτυρούν πράγματα που δεν μας πείθουν ότι η στόχευση σας είναι ο απλός Δημότης.