ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ηράκλειο 02-04-2015
Τοποθέτηση του αντιδήμαρχου, κ. Πέτρου Ινιωτάκη, στη συνεδρίαση της επιτροπής Χωροταξίας και Υποδομών της ΚΕΔΕ
Συνήλθε στην έδρα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας στην πρώτη συνεδρίαση της η Επιτροπή Χωροταξίας, Υποδομών και Περιβάλλοντος, παρουσία των δεκαεννέα (19) μελών της, αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από όλη την Επικράτεια και ασχολήθηκε με θέματα ενεργοποίησης, συμπλήρωσης και προσαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου για τον Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό, υπό την Προεδρία του κ. Σάββα Χιονίδη, Δημάρχου Κατερίνης
Στην τοποθέτηση ο Αντιδήμαρχος Ηρακλείου κ. Πέτρος Ινιωτάκης τόνισε την σημασία που μπορεί να έχει το έργο της Επιτροπής αυτής της ΚΕΔΕ και την ανάγκη ανάδειξής της ως εργαλείο παραγωγής πολιτικής, που θα οπλίσει με τεκμηρίωση και επιχειρήματα ολόκληρη την Αυτοδιοίκηση από άκρο σε άκρο της χώρας, πέρα από νοοτροπίες, αντιξοότητες και εγκλωβισμούς της από το κεντρικό κράτος.
Η Επιτροπή διαπίστωσε τα μεγάλα ανοιχτά και διαχρονικά ζητήματα απασχολούν τους φορείς της Αυτοδιοίκησης σε σχέση με τη ΔΕΔΔΗΕ και τους άλλους φορείς της ενέργειας (τιμολογιακή πολιτική, επεκτάσεις – μετατοπίσεις δικτύων, τέλη χρήσης δημοτικών χώρων κ.τ.λ.).
Για την αντιμετώπισή τους απαιτείται πέραν των θεσμικών ρυθμίσεων μία συντεταγμένη πολιτική και νομική διεκδίκηση με κεντρική υποστήριξη των Δήμων.
Είναι αναγκαίος σε κάθε Δήμο ο Ολοκληρωμένος Ενεργειακός Σχεδιασμός που προκύπτει είτε από τη συμμετοχή των Δήμων στο Σύμφωνο των Δημάρχων είτε από τις απαιτήσεις σχεδιασμού, ωρίμανσης και υλοποίησης έργων ενεργειακής αποδοτικότητας στους Δήμους από το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Διαπιστώθηκε ότι η Επιτροπή και η ΚΕΔΕ θα πρέπει να υποβοηθήσουν τεχνικά τους Δήμους με μεθοδολογικά εργαλεία και οριζόντιες υποστηρικτικές ενέργειες.
Για τα έργα περιβάλλοντος που δεν ολοκληρώθηκαν ή απεντάχθηκαν ή δεν καλύφθηκαν χρηματοδοτικά κατά τη τρέχουσα περίοδο απαιτείται η κατά προτεραιότητα ένταξή τους στο νέο ΕΣΠΑ (διαδικασία fasing ή όποια άλλη διαδικασία επιλεγεί) καθώς τα περισσότερα εμφανίζουν υψηλό βαθμό ωριμότητας.
Είναι δε αναγκαία η παροχή υποστήριξης με τεχνογνωσία ή μεθοδολογικά εργαλεία και η χρηματοδότηση της ωρίμανσης, προσαρμογής στα νέα δεδομένα μέσω τεχνικής βοήθειας.
Για το Πράσινο Ταμείο η Επιτροπή προτείνει τη διεκδίκηση της αποδέσμευσης του 50% των πόρων του για έργα περιβαλλοντικής ευθύνης των Δήμων, μέσα από τη δημιουργία μίας διακριτής «Πράσινης» ΣΑΤΑ και παράλληλα τη θεσμική εκπροσώπηση της ΚΕΔΕ στη διοίκηση του ταμείου.
Συζητήθηκαν οι προτεραιότητες της Επιτροπής στον Πυλώνα Πολεοδομίας - Χωροταξίας και το νέο θεσμικό πλαίσιο, όπως διαμορφώθηκε έως το 2014 και έχει τροποποιηθεί επανειλημμένα, χωρίς να υπάρχει ακόμη κωδικοποίηση. Δύο από αυτούς τους νόμους, ο 4269/2014 και ο 4315/2014, είναι κρίσιμο να ενεργοποιηθούν, συμπληρωθούν ή και να τροποποιηθούν άμεσα καθώς αποτελούν προϋπόθεση, τόσο για την ολοκλήρωση και εφαρμογή των Σχεδίων Πόλης, όσο και για την υλοποίηση ολοκληρωμένων παρεμβάσεων στον αστικό και αγροτικό χώρο, από τους Δήμους, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020
Προτείνεται σε συνεργασία με το ΤΕΕ και το ΥΠΕΚΑ,
-Άμεση έκδοση προδιαγραφών εκπόνησης των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων (παλιά ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ) και Ρυμοτομικών Σχεδίων Εφαρμογής (παλιές Πολεοδομικές Μελέτες και Πράξεις Εφαρμογής).
-Σχέδιο ρύθμισης ενσωμάτωσης, στα Τοπικά Χωρικά Σχέδια, βασικών αρχών διαχείρισης και εξειδίκευσης ζωνών προστασίας για NATURA 2000 .
Κατά την διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε παρουσίαση πρότασης από την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, στην οποία θα μπορούσε η ΚΕΔΕ να υλοποιήσει στο άμεσο προσεχές διάστημα. Η πρόταση αναφέρεται σε σειρά θεμάτων όπως:
-Στην καταγραφή της σχετικής με τη Βιώσιμη Κινητικότητα δραστηριότητας της ΕΕΤΑΑ και των διαφόρων άλλων Αναπτυξιακών Εταιρειών των πόλεων ώστε να αναζητηθούν τρόποι αξιοποίησης της εμπειρίας τους και εγκατάστασης διαύλων συνεργασίας μεταξύ τους προς μια πιο ολοκληρωμένη κατεύθυνση σε εθνικό επίπεδο.
-Στην αναγκαιότητα δημιουργίας Παρατηρητηρίου καταγραφής της υφιστάμενης κατάστασης στις ελληνικές πόλεις με εντοπισμό των τεχνικών αστοχιών, των εμπλοκών ή και επιτυχιών στην αντιμετώπιση προβλημάτων, στη διοίκηση των έργων και στις διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης.
-Στη σύνταξη Οδηγών που θα απευθύνονται στις Ελληνικές Πόλεις υπό τον γενικό τίτλο «Πολιτικές για τη Βιώσιμη Κινητικότητα» καθώς και το σχεδιασμό και την υλοποίηση εκστρατείας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του πολίτη για τη συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας.
-Στη δημιουργία γραφείου υποστήριξης των πόλεων σε εξειδικευμένα θέματα σχεδιασμού για την Βιώσιμη Κινητικότητα θα αποτελούσε μια πολύ σημαντική και εξαιρετικά χρήσιμη πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ.
Τέλος, ανάμεσα στα θέματα που τέθηκα και συζητήθηκαν στην βάση της ημερήσιας διάταξης της συνεδρίασης ήταν η ανάλυση του καθηγητή κ. Ματθαίου Σανταμούρη για τη κλιματική αλλαγή και τις θερμικές νησίδες στον αστικό κυρίως χώρο διαπιστώθηκε η ανάγκη μίας χαρτογραφικής αποτύπωσης του φαινόμενου σε όλους τους Δήμους της χώρας, και η προώθηση έργων βιοκλιματικών παρεμβάσεων στις ζώνες αυτές.
Η αναγκαιότητα τέτοιων παρεμβάσεων σχετίζεται με σημαντικές περιβαλλοντικές, ενεργειακές, οικονομικές, κοινωνικές παραμέτρους και πάνω απ’ όλα με τους δείκτες υγείας και θνησιμότητας.