inner image

Έκθεση φωτογραφίας και παρουσίαση λευκώματος της Μαρίας Χουλάκη με τίτλο ΤΑΜΑΤΑ, η ιερότητα της χειρονομίας

διεξαγωγή
Ημερ/νίες 10/11/2010 - 13/11/2010
Τοποθεσία Βασιλική Αγίου Μάρκου, Ηράκλειο

Την Παρασκευή 12 Νοεμβρίου στις 18.30΄ μ.μ. παρουσιάζεται στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου το λεύκωμα της Μαρίας Χουλάκη, «ΤΑΜΑΤΑ, η ιερότητα της χειρονομίας» και πλαισιώνεται από έκθεση φωτογραφίας με θέμα τα τάματα στο λατρευτικό χώρο. H εκδήλωση είναι συνδιοργάνωση του Δήμου Ηρακλείου και του Συνδέσμου Μελών Γυναικείων Σωματείων.

Η διάρκεια της έκθεσής της θα είναι από 10 έως και 13 Νοεμβρίου 2010 (στις 11/11/2010 η έκθεση θα είναι κλειστή λόγω της αργίας του Αγίου Μηνά).

Εισηγήτρια θα είναι η Σοφία Χανδακά, επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη, Κοινωνική Ανθρωπολόγος-Μουσειολόγος, η οποία θα παρουσιάσει     το θέμα «Τα τάματα σήμερα: στο μεταίχμιο του ιερού και του κοσμικού». Συντονιστής θα είναι ο Θεοφάνης Τάσης, Λέκτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης.

H εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Αρχιεπισκοπής Κρήτης.

 

●Όλα τα έσοδα από τις πωλήσεις του λευκώματος θα διατεθούν για τον Ξενώνα της Κακοποιημένης Γυναικάς και το Σπίτι των Αγγέλων.

 

ταματα

 

Συνέντευξη τύπου

 

               Ο Δήμος Ηρακλείου και ο Σύνδεσμος Μελών Γυναικείων Σωματείων σας καλούν στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του λευκώματος της Μαρίας Χουλάκη, «ΤΑΜΑΤΑ, η ιερότητα της χειρονομίας», την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010 στο Κεντρικό Δημαρχείο (Λότζια) στον 1ο όροφο, αίθουσα Ανδρέα Παπανδρέου και ώρα 12.00΄.

                 Στους παρευρισκομένους δημοσιογράφους θα διατεθεί CD με φωτογραφικό υλικό, καθώς και το φωτογραφικό λεύκωμα.

 

Η Σοφία Χανδακά αναφέρει

«Τα τάματα σήμερα: στο μεταίχμιο του ιερού και του κοσμικού».

 

Περίληψη

Η αφιερωματική πρακτική στη νεότερη Ελλάδα συνίσταται σε μια ορισμένη τελετουργική συμπεριφορά, ενεργό τμήμα μιας αποδεκτής παράδοσης μεν, η οποία όμως αποκλίνει από τις καθιερωμένες δογματικές δραστηριότητες. Η έννοια της αφιέρωσης προϋποθέτει ένα σύστημα ανταλλαγής, στο πλαίσιο του οποίου η προσφορά μπορεί να λάβει πνευματική μορφή, με την εθελοντική στέρηση και υλική μορφή, με την αφιέρωση αγαθών ως δώρων. Συχνά προσφέρονται ειδικά αφιερωματικά αντικείμενα, τα μεταλλικά τάματα, ομοιώματα ανθρώπων ή ιδιοκτησιών που έτυχαν προστασίας, τα οποία αναρτώνται πάνω ή κοντά στις εικόνες των αγίων ως ανταλλάγματα για την ίαση ή τη σωτηρία που προσδοκά ο πιστός. Είτε θεωρούνται ως ιερά αντικείμενα είτε όχι, τα τάματα κινούνται αναμφίβολα μέσα στο χώρο του ιερού. Όχι μόνο συμμετέχουν ενεργά σε τελεστικές πράξεις με ρητούς και άδηλους συμβολισμούς, αλλά και περαιτέρω λειτουργούν ως υπομνήσεις της σχέσης που δημιουργείται και παράλληλα ως αποδείξεις της αποτελεσματικότητάς της, έτσι που αναλαμβάνουν να κοινοποιήσουν νοήματα ως σύμβολα πίστης. Έτσι, τα αντικείμενα αποκτούν μια δυναμική, αφού μέσω αυτών ζητείται η προστασία. 

 

Σοφία Χανδακά

 

Σύντομο Βιογραφικό

 

Η Σοφία Χανδακά είναι κοινωνική ανθρωπολόγος, ειδικευμένη στη μελέτη του υλικού πολιτισμού και των μουσείων. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές της σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου και τις μεταπτυχιακές στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, απ’ όπου έλαβε το διδακτορικό της στην Υλική Ανθρωπολογία και στην Εθνογραφία των Μουσείων. Από το 2001 εργάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, αρχικά στο τμήμα Νεοελληνικού Πολιτισμού, ενώ πρόσφατα ανέλαβε επιμελήτρια του νεοσυσταθέντος τμήματος Πολιτισμών του Κόσμου. Έχει οργανώσει και επιμεληθεί πολλές εκθέσεις και εκδόσεις του Μουσείου Μπενάκη και έχει συγγράψει άρθρα και κεφάλαια σε βιβλία. Από το 2006 έως το 2008 δίδασκε ως ειδική επιστήμων στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην εθνογραφία, στην τέχνη και στον υλικό πολιτισμό, καθώς και στην αναπαράσταση της ανθρωπολογικής γνώσης στα μουσεία και στις εκθέσεις, σε θεωρητικό και σε πρακτικό επίπεδο.

 

Μαρία Χουλάκη

ΤΑΜΑΤΑ

 

Η απόδοση του λατρευτικού χαρακτήρα  της ανθρώπινης χειρονομίας

με απασχόλησε από την πρώτη στιγμή.

Προσπάθησα να φωτογραφήσω τα αντικείμενα αυτά δίνοντας έμφαση στη σημειολογική τους έννοια.

Δε με προβλημάτισε ο σωστός φωτισμός το σχήμα και ή φόρμα τους, με την ακαδημαϊκή εκδοχή του όρου.

Δε με απασχόλησε τόσο η ορατή, όσο η αόρατη όψη του αντικειμένου.

Πάσχιζα να ανασύρω στην επιφάνεια το φως που υπήρχε μέσα τους, γιατί τελικά διαπίστωσα ότι σε ένα λατρευτικό χώρο  η αντίληψη μας για το θείο, εκφέρεται και εκφράζεται μέσα από τη σχέση μας με το φως.                                                                          

 

Σύντομο βιογραφικό

 

H Μαρία Χουλάκη είναι εικαστικός και καθηγήτρια τέχνης. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου ζει και εργάζεται. Το 1982 ολοκλήρωσε τις σπουδές της, φωτογραφία, videoart και οπτικοακουστική επικοινωνία στη Σχολή Καλών Τεχνών στη Γαλλία. Το 1984 μετεκπαιδεύτηκε στη Γαλλική Τηλεόραση δίπλα στον J. C. Averty με  υποτροφία της Γαλλικής Κυβέρνησης.

Από το 1994 έως το 1997 εξειδικεύτηκε στη διδακτική της τέχνης

στο μουσείο Σύγχρονης τέχνης του Bordeaux και στο Centre Pompidou

στο Παρίσι.

Από το1989 έως το 1991 έζησε και δίδαξε στην Κύπρο.

Από το 1995 έως το 1998 δίδαξε στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Από το 1996 έως το 2002 συνεργάστηκε με το Δίκτυο Εικαστικών Εργαστηρίων του Υπουργείου Πολιτισμού ως υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Τομέα, του Κέντρου Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης.

Είναι μέλος του Διεθνούς Συνδέσμου Μουσείων (ICOM).

Πολιτική Χρήσης Cookies

Το site heraklion.gr χρησιμοποιεί cookies. Προχωρώντας στο περιεχόμενο, συναινείτε με την αποδοχή τους. Πολιτική Χρήσης Cookies

CLOSE